Un tânăr român, aflat recent în călătorie în Franţa se declara mirat de faptul că în bisericile ortodoxe occidentale (în special în cele ruseşti) credincioşii se împărtăşesc în număr mare şi în des. El vedea în această practică o influenţă a catolicismului sau a protestantismului. Aceasta viziune asupra lucrurilor este inexactă din mai multe puncte de vedere.
În timpurile apostolice şi până în
secolul al IV-lea împărtăşirea deasă şi chiar zilnică era o practică
normală. Părinţii o încurajau călduros. Numeroşi Părinţi și scriitori ai
Bisericii – Tertulian, Clement al Alexandriei, Origen, Ciprian al
Cartaginei, Chiril al Alexandriei, Ambrozie al Mediolanului, Hilarie de
Poitiers, Augustin, Ioan Casian – vedeau în cuvintele rugăciunii Tatăl
nostru „pâinea noastră cea spre ființă dă-ne-o nouă astăzi”, o cerere
către Dumnezeu pentru a putea primi în fiecare zi pâinea euharistică.
Tertulian scria: „Creştinii ating în fiecare zi trupul Domnului”.
Sfântul Ciprian constata: „Creştinii se împărtăşesc în toate zilele,
dacă nu au făcut păcate grave”, iar Sfântul Vasile cel Mare spune:
„Împărtăşirea zilnică şi participarea la Sfântul Trup şi Sânge al lui
Hristos sunt bune şi de folos, pentru că El însuşi spune Cine mănâncă Trupul meu şi bea Sângele meu rămâne întru mine şi eu întru el şi va avea viaţă veşnică
(Ioan 6, 55). Cine se poate îndoi că împărtăşirea deasă este
echivalentul vieţii veşnice? Noi mai puţin, căci ne împărtăşim de patru
ori pe săptămână: duminica, miercurea, vinerea şi sâmbăta şi în alte
zile, dacă este pomenirea unui sfânt” (Canonul 94).
Constatăm totuşi, la începutul secolului
al IV-lea, din partea unor credincioşi, o reticenţă faţă de împărtăşirea
deasă. Sfântul Ioan Casian este astfel obligat să precizeze că, deși
trebuie să fim vrednici să ne apropiem de Sfintele Taine, nu este
necesar însă să fim desăvârșiți sau sfinţi: „Nu trebuie să ne oprim
singuri de la împărtăşirea cu Domnul, pentru că avem conştiinţa faptului
că suntem păcătoşi. Dimpotrivă, vom merge să-L primim cu o dorinţă mai
mare pentru a dobândi sănătatea sufletului şi curăția duhului, dar cu
credinţă şi umilinţă, considerându-ne nevrednici de un asemenea har şi
căutând mai degrabă medicamentul pentru rănile noastre. Dacă aşteptăm să
fim vrednici, nu ne vom împărtăşi nici măcar o dată pe an. Practica
împărtăşirii anuale este a multora din cei care rămân în mănăstiri. Ei
îşi creează o anumită idee despre vrednicie, despre sfinţenie şi despre
măreţia Sfintelor Taine, considerând că nu trebuie să ne apropiem de
acestea, în înţelesul lor, decât dacă suntem sfinţi şi fără pată şi nu
mai degrabă pentru a deveni. Ei cred că evită, astfel orice duh de
mândrie. În realitate, ei cad într-o mândrie şi mai mare, căci cel puţin
în ziua în care se împărtăşesc se consideră vrednici de împărtăşanie.
Cât de preferabil este să primim Sfintele Taine în fiecare duminică, ca
remediu pentru patimile noastre, cu inima zdrobită, plini de credinţă şi
mărturisind că nu merităm acest har, în loc să ne umplem de această
convingere deșartă că măcar la sfârşitul anului o să fim vrednici” (Convorbiri, XXIII, 21).
Al doilea canon de la Sinodul din
Antiohia (341) este obligat să reglementeze acest aspect şi merge până
la a considera drept păcat abţinerea de la împărtăşanie atunci când
participăm la Sfânta Liturghie: „toți aceia care intră în biserică şi
ascultă Sfintele Scripturi dar, (…) întorc spatele Sfintei Împărtășiri
din Euharistie potrivit vreunei neorânduieli, toți aceștia trebuie să
fie dați afară din biserică până ce vor putea dobândi iertare
mărturisindu-se, arătând roade de pocăință și cerând iertare”.
Abandonarea împărtăşaniei, mărturisită de
textele precedente va deveni şi mai evidentă la sfârşitul secolului al
IV-lea. Astfel, Sfântul Ioan Gură de Aur, nu numai că observa că unii
creştini nu se împărtăşesc decât de Botezul Domnului, în timpul Postului
mare şi la Paşte, dar că este obligatoriu, pentru ceilalţi, să se
stabilească minimul la o dată pe an, încurajând în acelaşi timp
împărtăşirea deasă în cazul acelor credincioşi care continuă această
practică. Vorbind de Sfânta Jertfă zilnică, el regretă că nu se
împărtăşesc toţi, zilnic.
Faptul că, după Constantin cel Mare, dar
mai ales în timpul împăratului Iustinian (sec. VI), Biserica a devenit
Biserica oficială la care mulţi cetăţeni au aderat din obligaţie a avut
şi efecte negative, în special în privinţa împărtăşaniei: mulţi creştini
nu erau decât creştini cu numele şi veneau să se împărtăşească fără să
aibă dispoziţia duhovnicească necesară. Clerul s-a preocupat de protejarea
Euharistiei de”mulţimea” care a înlocuit în mare parte „poporul lui
Dumnezeu”. Încă din timpurile Sfântului Ioan Gură de Aur, preoţii au
început să predice din ce în ce mai mult pregătirea, postul şi examenul
de conştiinţă prealabile împărtăşirii. Scrierile lui Dionisie
Areopagitul (începutul sec. al VI-lea) manifestă o tendinţă de a
prezenta Euharistia ca un „simbol” al Sfintelor Taine, idee reluată în
sec. al VII-lea de către Sfântul Maxim Mărturisitorul, ceea ce nu nega
„prezenţa reală”, dar îi făcea pe credincioşi să realizeze caracterul
profund şi înalt al Euharistiei şi, în consecinţă, al împărtășirii
euharistice. Aceasta i-a împins pe unii să înlocuiască participarea la
Sfintele Taine cu contemplarea lor, iar iconoclaştii, în secolul al
VIII-lea, afirmau, extrapolând această concepţie, că singura icoană
admisibilă a lui Hristos este Trupul şi Sângele euharistic. Apărând
ortodoxia, Sfântul Teodor Studitul aminteşte că Euharistia este însuşi
„Adevărul”, iar patriarhul Nichifor reafirma că Euharistia este „carnea
lui Dumnezeu”, identică cu sângele şi trupul lui Hristos.
În secolele ce au urmat, această practică
a fost variabilă. În timp ce în unele locuri sau în unele medii,
împărtășirea deasă dispărea, în altele ea a rămas vie. Conform
mărturiilor Sfântului Varsanufie (sec. al VI-lea) şi ale Sfântului
Teodor Studitul (sec. VIII-IX), majoritatea călugărilor din timpul lor,
se împărtăşeau zilnic.
În diferite epoci şi locuri, practica
împărtășirii dese a fost restaurată. Astfel, în Grecia, în sec. al
XVIII-lea de către acei călugări “colivari” (în special de către Sfântul
Macarie al Corintului şi Sfântul Nicodim Aghioritul) sau în Biserica
rusă, la început de secol XX de către patriarhul Serghie, care, în acord
cu Sfântul Sinod, cere împărtăşirea săptămânală după spovedanie.
Putem, în orice caz, constata că practica
împărtăşirii dese a fost încurajată întotdeauna de marii duhovnici din
toate timpurile. Am citat mai devreme pe Sfântul Vasile şi pe Sfântul
Ioan Gură de Aur, dar putem cita de asemenea şi pe Sfântul Simeon Noul
Teolog (care recomandă împărtăşirea la fiecare Sfântă Liturghie),
Sfântul Nicolae Cabasila (care nota că creştinii luau parte la aceasta
„pentru că este Sfânta Taină desăvârşită, iar cei care se împărtășesc nu
trec prin nici o încercare pe care să nu o biruiască”). Sfântul
Grigorie Palama recomanda împărtăşirea aproape zilnică iar Sfântul
Teofan Zăvorâtul afirma „Toţi sfinţii cred că nu există mântuire fără
împărtăşire şi că nu există progres în viaţa duhovnicească fără
împărtăşirea deasă”). Constatăm ca în ţările ortodoxe, în secolul
precedent şi chiar în secolul acesta, stareţii şi sfinţii părinţi
duhovnicești au încurajat şi ei împărtăşirea deasă şi au reprezentat în
Bisericile respective o sursă de reînnoire din acest punct de vedere.
Diferitele Biserici ortodoxe, în faţa
riscului unei banalizări a împărtăşaniei, au vegheat ca ea să se
realizeze cu conştiinţă şi cu evlavie, cu respect faţă de această Sfânta
Taină şi cu o oarecare pregătire care implică: mărturisirea păcatelor,
post, abstinenţă sexuală şi rugăciune înainte de împărtăşanie.
Perioada de post cerută este variabilă în
diferitele Biserici ortodoxe (mereu preocupate de a lua în considerare
condiţiile de viaţă locale ale credincioşilor). Dacă recomandarea de
abţinere totală de la hrană şi de la băutură (mai puţin în cazuri
speciale: copii, bolnavi, femei însărcinate) cu 12 ore înainte de
împărtăşanie este comună tuturor, obligaţia de a ţine post (abţinerea de
la produse de origine animală, ulei şi vin) prealabilă acestui timp de
abstinenţă este variabilă: de la masa precedentă până la trei, patru,
chiar şase zile, aceste perioade fiind în general cerute în cazul
credincioşilor care nu ţin în mod normal posturile mari şi zilele de
post stabilite de Biserică.
Spovedania înainte de împărtăşire era
cerută, în general. Trebuie însă să constatăm că, dacă acest principiu
este aplicat cu stricteţe în Biserica rusă, în Biserica greacă faptul că
nu toţi preoţii sunt şi duhovnici a avut drept consecinţă, în parohiile
rurale, o discordanţă între ritmul de spovedanie şi cel de împărtăşire.
Este totuşi adevărat că cele două Sfinte Taine nu sunt legate în mod
obligatoriu, transformarea spovedaniei înainte de împărtăşire într-o
obligaţie riscă să subordoneze una celeilalte şi să banalizeze
spovedania. Pe de alta parte, separarea completă între împărtăşanie şi
spovedanie şi concepţia conform căreia credincioşii nu trebuie să se
împărtăşească decât atunci când simt nevoia, risca să îi abată de la
efortul de recunoaştere a propriilor păcate şi mărturisirea lor şi
contribuie, de asemenea, la banalizarea împărtăşaniei. Credincioşii
trebuie oricum să ia la cunoştinţă regulile în vigoare în Biserica lor
şi să consulte preotul parohiei lor pentru variaţiile posibile din
aplicarea lor. Este exclusă cu desăvârşire împărtăşirea în caz de păcat
grav sau fără pregătire (Biserica ortodoxă nu poate accepta practica
împărtăşirii improvizate în forma în care este azi răspândită în cadrul
confesiunilor catolice şi protestante).
Obligaţia postului prealabil de lunga
durată a jucat, fără îndoială, în unele Biserici ortodoxe un rol
descurajator (împărtăşirea frecventă, chiar săptămânală, implica deci un
post cvasi-permanent) sau limitativ (împărtăşirea frecventă era redusă
la perioada marilor posturi). Există riscul ca sâmbăta să nu mai fie
pentru om, ci omul pentru sâmbătă (cf. Marcu 2, 27), regula având drept
efect îndepărtarea omului de ceea ce ar trebui să îl apropie… Exista
riscul de a considera regula mai importantă decât însuşi Hristos, de a-L
subordona sâmbetei în timp ce „Fiul Omului este Domn şi al sâmbetei”
(Matei 12, 8). Pentru a evita un astfel de efect negativ, folosirea
„iconomiei” părea preferabilă pe plan pastoral, preotul care permite
împărtăşirea cu Sfintele Taine preocupându-se în general de a ţine cont
de condiţiile particulare în care sunt încadraţi credincioşii pentru
care este responsabil. În ce priveşte spovedania prealabilă, ea nu ar
trebui să reprezinte un obstacol pentru credincioşi, dacă este
percepută, nu ca o obligaţie apăsătoare, ci ca ocazia de a primi de la
Dumnezeu mai mult har, acela al iertării păcatelor lor, al curăţirii
sufletului de urmările lor şi de vindecare duhovnicească şi ca o nouă
etapă pe calea progresului duhovnicesc unde ne despărţim de „omul cel
vechi” pentru a ne îmbrăca cu „omul cel nou”.
Ceea ce este important, nu este aplicarea
unei anumite reguli (ortodoxia nu este o religie legalistă), ci
pregătirea interioară, căreia îi sunt subordonate celelalte practici.
Această pregătire, de natură duhovnicească, trebuie să implice fiinţa în
totalitatea ei: trup şi suflet. Postul şi abstinenţa sunt menite să
pregătească trupul pentru a-L primi pe Hristos, al cărui Trup şi Sânge
se interiorizează, prin împărtăşanie, trupului şi sângelui nostru, dar
au efecte şi asupra sufletului (dispoziţie spre umilinţă, spre pocăinţă
şi spre rugăciune) contribuind astfel la pregătirea acestuia.
Spovedania trebuie să ne permită să ne
apropiem de Sfânta Împărtăşanie, nu în stare de păcat, ci cu conştiinţa,
inima şi trupul curăţite, în aşa fel încât să fim un vas demn
duhovniceşte de intrarea lui Hristos în noi. Rugăciunile de dinaintea
împărtăşirii (spuse în ajunul Sfintei Liturghii, înaintea acesteia şi
imediat înainte de împărtăşire) trebuie să ne ajute să intrăm în
dispoziţia duhovnicească adecvată primirii lui Hristos.
Care ar trebui să fie această dispoziţie?
Într-adevăr, Dumnezeu nu ne cere să fim desăvârșiți pentru a-L primi,
nici să fim puri şi fără păcat: este un lucru imposibil pentru oameni,
iar cel care s-ar crede desăvârșit este deja căzut în mândrie, deci
într-o stare contrară celei cerute pentru împărtăşire, cel care se
consideră a fi fără păcat ar fi, conform Sfântului Apostol Ioan, un
mincinos (I Ioan 1, 10). De aceea, la Sfânta Liturghie, înainte ca
preotul să arate Sfântul Potir, el spune: „Să luam aminte, Sfintele
Sfinţilor”, credincioşii răspund: „Unul Sfânt, unul Domn Iisus Hristos,
întru mărirea lui Dumnezeu Tatăl! Amin”. Acest răspuns ilustrează bine
atitudinea care trebuie să o avem atunci când ne apropiem de Sfânta
Împărtăşanie: este vorba de recunoaşterea faptului că suntem păcătoşi şi
nevrednici de a primi un asemenea dar, adică de avea înainte de toate o
atitudine de pocăinţă şi de umilinţă şi de a cere cu stăruinţă lui
Dumnezeu să ne primească la Sfânta Împărtăşanie, să o rugăm pe Maica
Domnului, pe sfinţii faţă de care suntem apropiaţi şi pe Sfântul Înger
păzitor să mijlocească pentru noi pentru ca să fim vrednici de a primi
Trupul şi Sângele lui Hristos. Biserica, în momentul Sfintei Liturghii,
îi însoţeşte pe credincioşi in această atitudine, preotul cerând:
„Pentru ca să fie celor ce se vor împărtăşi, spre trezvia sufletului,
spre iertarea păcatelor, spre împărtăşirea cu Sfântul Tău Duh, spre
plinirea împărăţiei cerurilor, spre îndrăznirea cea către Tine, iar nu
spre judecată sau spre osândă”.
Sentimentul de nevrednicie deci, trebuie
mai mult să ne apropie de împărtăşanie decât să ne îndepărteze. Dacă ne
împărtăşim, nu o facem pentru că ne considerăm vrednici de a-L primi pe
Dumnezeu şi de intra în comuniune cu El, ci pentru că suntem slabi,
neputincioşi, răniţi, infirmi, bolnavi şi pentru că avem nevoie de
prezenţa Lui în noi, în modul cel mai lăuntric, pentru a ne întări,
pentru a ne trata rănile, a ne vindeca, pentru a ne mântui. Nu trebuie
să uităm că însuşi Hristos a spus că a venit printre oameni ca să îi
mântuiască pe cei care au nevoie de un doctor, nu pe cei ce sunt
sănătoşi (Matei 9, 12; Marcu 2, 17; Luca 5, 31), şi că nu a venit pentru
cei drepţi, ci pentru a chema pe cei păcătoşi la pocăinţă şi la
mântuire. Unele din efectele împărtăşaniei sunt de altfel cele pe care
preotul le cere de mai multe ori în timpul Sfintei Liturghii: „curăţirea
sufletului”, „iertarea de greşeli”, „mântuirea de păcate”. Toate
acestea sunt amintite în cele trei rugăciuni care preced împărtăşirea:
„Miluieşte-mă şi iartă-mi toate greşelile cele de voie şi cele fără de
voie, cele cu cuvântul sau cu lucrul [...] Nu spre judecată sau osândă
să îmi fie mie împărtăşirea cu Sfintele tale Taine, ci spre tămăduirea
sufletului şi a trupului.”
Împărtăşirea permite de asemenea, aşa cum
indică de două ori Sfânta Liturghie, să primim încă din această lume
viaţa de veci. Aşa cum, dacă încetăm să mâncăm şi să bem, murim, tot aşa
trebuie să avem sentimentul că fără împărtăşirea cu Trupul şi Sângele
lui Hristos, ne privăm singuri de Viaţă, de viaţa adevărată şi veşnică a
cărei singură sursă este Dumnezeu. Avem deci nevoie de a ne apropia de
Sfânta Împărtăşanie simţind nevoia de viaţă veşnică şi fiind înfometaţi
de această hrană cerească care poate să ne-o ofere, şi care este hrana
Împărăţiei cereşti la care Sfânta Împărtăşanie ne deja face membri.
O altă atitudine necesară este credinţa,
nu numai în faptul că ne împărtăşim cu Trupul şi Sângele lui Hristos,
dar şi în faptul că comuniunea cu Dumnezeu ne poate vindeca, ne poate
mântui, ne poate uni cu El şi ne poate oferi viaţa de veci. Pentru că
Dumnezeu ne respectă pe deplin libertatea, efectele acestei Sfinte Taine
nu se vor impune asupra noastră, ci vor fi proporţionale cu
receptivitatea noastră, adică cu credinţa noastră, cu dispoziţia noastră
duhovnicească şi cu gradul nostru de curăţie şi de virtute pe care l-am
atins prin împlinirea poruncilor Domnului, pe scurt cu deschiderea
noastră faţă de harul pe care Dumnezeu ni-l oferă din partea Lui, în mod
deplin.
O altă atitudine trebuie să fie dragostea
faţă de Dumnezeu: împărtăşirea trebuie să fie motivată de către nevoia
de a ne uni mai strâns, într-un mod mai intim cu Dumnezeu, de a nu face
nimic fără El acum şi în veci. Aceste atitudini diferite sunt rezumate
de către preot înainte de împărtăşire atunci când spune, arătând
Sfintele Daruri: „Cu frica de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să vă
apropiaţi !”
Această propoziţie, ca şi multe altele
din timpul Sfintei Liturghii mărturisesc faptul că aceasta este
concepută pentru ca toţi cei care participă la ea să se împărtăşească şi
indică faptul că împărtășirea este în fond regula. În mijlocul aceleaşi
Liturghii se găsesc cuvintele lui Hristos, care sunt cât se poate de
explicite : „Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu”; „Beţi dintru
acesta toţi, acesta este Sângele Meu”. Să amintim că Biserica Ortodoxă,
spre deosebire de Biserica Catolică nu propune credincioşilor Sfintele
Daruri spre venerare, ea nu le expune (ca în adorarea catolică a
„sfântului sacrament” şi nu le păstrează într-un „chivot” ca să poată fi
venerate de credincioşi în timpul vizitelor la biserică, pentru că ele
sunt menite să fie consumate în timpul Sfintei Liturghii, aceasta fiind
finalitatea lor autentică. Putem deci cu toţi să răspundem invitaţiei
lui Hristos care ne spune prin vocea preotului în momentul comuniunii:
„Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să vă apropiaţi!” şi
să urmăm de asemenea în această privinţă exemplul de credinţă al
Sfinţilor Părinţi.
Căci într-adevăr Euharistia este cea mai
mare dintre Sfintele Taine. „Nu putem să mai mergem dincolo de aceasta
sau să mai adăugăm ceva”, spune Sfântul Nicolae Cabasila. Cu adevărat,
ea este, cum spune Sfântul Teodor Studitul „taina care conţine
totalitatea milei dumnezeieşti”. În această taină, remarca Sfântul
Nicolae Cabasila, primim nu numai „darurile Duhului, oricât de bogate ar
fi, ci şi pe însuşi Făcătorul de bine, comoara care conţine întreg
harul”, „este vorba de stăpânirea celui ce a înviat”, „îl avem pe EL
însuşi şi nu ceva ce face parte din El”. De asemenea, această taină
reprezintă desăvârşirea celorlalte, cea spre care toate celelalte tind.
Prin împărtăşirea cu Trupul şi Sângele lui Hristos, în care sălăşluieşte
material întreaga plinătate a dumnezeirii (Coloseni 2, 9), noi îl
primim pe însuşi Dumnezeu în sufletul şi în trupul nostru. Euharistia nu
doar ne formează după Hristos, precum celelalte taine, remarca Sfântul
Nicolae Cabasila, ci ne „hristifică” în mod real : „Cel ce mănâncă
trupul meu şi bea sângele meu rămâne întru Mine şi Eu întru el”, ne
spune Hristos (Ioan 6, 5-6). Trupul şi Sângele lui Hristos se răspândesc
în toate mădularele noastre, „astfel devenim purtători de Hristos”
afirma Sfântul Chiril al Ierusalimului, „în acest mod, după
preafericitul Petru (II Petru 1, 4), trebuie să ne facem părtași
dumnezeieștii firi”. Prin această taină, „Dumnezeu se amestecă cu firea
noastră trecătoare pentru a-l îndumnezei pe om împărtăşindu-i
dumnezeirea Sa”, remarca Sfântul Grigorie de Nyssa, care mai scrie :
„Aşa cum puţină drojdie, după cuvântul Apostolului (I Corinteni 5, 6),
face pâinea să crească, aşa şi trupul ridicat de Dumnezeu la
îndumnezeire, odată ce face parte din ale noastre, îl schimbă şi îl
transformă în propria sa substanţă.”
Cum să refuzăm acest dar? De ce nu am face tot posibilul pentru a-l primi de fiecare dată când ni se oferă?
*
N.ed.: Acest text privind problema
frecvenței împărtășirii cu Sfintele Taine va fi publicat, într-o formă
extinsă, în al treilea volum al eclesiologiei domnului Jean-Claude
Larchet, în curs de apariție la Editura du Cerf. Amintim că primele două
volume ale acestei foarte importante și așteptate lucrări, sunt deja
apărute sub titlul L’Église Corps du Christ. I. Nature et structure; II. Les relations entre les Églises, Cerf, Paris, 2012. Primul volum a apărut foarte recent și în limba română, în traducerea doamnei Marinela Bojin: Jean-Claude Larchet, Biserica Trupul lui Hristos I. Natura și structura Bisericii, Editura Sophia, București, 2013.
Traducere: Andreea-Cătălina Alexandru
Sursa: Site-ul Seminarului Teologic Ortodox din Iaşi
Sursa web: Pemptousia, Despre impartasirea deasa
Sursa: Site-ul Seminarului Teologic Ortodox din Iaşi
Sursa web: Pemptousia, Despre impartasirea deasa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu